Argentinské tango
18. 4. 2008
Historie Argentinského tanga
Starobylé argentinské tango bylo ovlivněné tangem "habanera", který nenese žádnou podobnost k argentinskému tangu jaké známe dnes. Tango habanera vzniklo ze dvou typů tanga: milonga s jejím vlivem v guajira flamengu a andaluzském tangu, také nazývaném "tango flamengo". Milonga se tančila a hrála na vesnicích po celé Argentině. Tango habanera vzniklo splynutím habanerského a andaluzského tanga.
Rytmus kytar hrajících tango flamengo nebo andaluzské tango nemohl být reprodukován orchestrálními nástroji nebo klavírem, a tak bylo upraveno pro habanera rytmus. Tango habanera bylo ještě slyšet v roce 1883, ale zaniklo koncem století. Tango habanera bylo plně spojené s první formou argentinského tanga. Pohupování v kolenou je spojováno s tancem nazývaným "candombe", který tančili afričtí černoši žijící v Buenos Aires. Tanečníci (muži) měli při tanci candombe pokrčená kolena, ukazujíc své pohybové schopnosti v různých krokových variacích a otočkách.
Na začátku devatenáctého století, muž, velká osobnost, známý pod jménem "Compadrito", vytvořil uhlazenější formu starobylého argentinského tanga s jeho tradičními tanečními figurami. Jeho styl a taneční postoj působily na tehdejší svět velice mužně. "Compadrito" ironicky napodoboval tanečníky Candombe s jejich pokrčenými koleny, krokovými variacemi a otáčkami. Lidé tančící staré tango se shodnou, že první formy argentinského tanga, které vidíme dnes, pochází z let 1938 - 1940, doby krátkého působení zpěváka tanga, Carlose Gardela. Zlatý věk tanga spadá do 40 a 50 let. To, když si světové nahrávací společnosti zřídily své kanceláře v Buenos Aires. Po té se objevila spousta alb, jak orchestrálních, tak od různých zpěváků zpívajících tango.
Starobylé argentinské tango se nikdy netančilo s kastanětami nebo s květinou. Dnes v Buenos Aires nebo Rio de la Plata, rozeznáváme tři formy argentinského tanga: salón, fantasía, a scénický styl. Toto je jakási norma. Se zmezinárodněním tanga, do něj začaly pronikat cizí vlivy. Jevištní forma tanga, někdy také nazývaná jako "exportní", byla namířena k anglicky mluvícím lidem. Vně Argentiny měli lidé ze Severní Ameriky, jako první, možnost se seznámit s jevištním tangem, přineseným spolu s tanečními show tanečních společností z Buenos Aires. Na konci představení, se lidé ptali, zda také existují kurzy tohoto tance. Chtěli se naučit to, co viděli na jevišti. Někteří z tanečníků byli ochotni učit, ale uměli ukázat jen rutinní taneční techniku. Později byli vyzváni zkušení tanečníci z Buenos Aires, aby v Americe tento tanec učili. Když dorazili, velice těžko se jim vysvětlovalo, že správná forma argentinského tanga je ta, co se tančí v Buenos Aires, a ne ta, kterou viděli na jevišti.